Doorgaan naar hoofdcontent

Ondernemers: Vergeet Facebook, Ga Bloggen!

Ben jij als ondernemer ook op zoek naar een uitlaatklep voor je commerciële boodschap, of gewoon omdat je iets aan je klanten kwijt wil? Ik worstel al jaren met het zoeken naar de beste methode en ben er achter gekomen dat het schrijven van een blog (in eigen beheer) de beste oplossing is en uiteindelijk zichzelf meer dan terugbetaalt.

Facebook is geweldig populair, Twitter iets minder en dan heb je natuurlijk ook nog Instagram, Snapchat, Google+ en soortgelijke platformen die je kan gebruiken én misbruiken als bedrijf zijnde. Er zijn bedrijven die serieus veel bezoekers (en dus omzet) binnen halen via de Social Media, maar ik zal eerlijk zijn, bij mij is dat niet het geval. Zit je in de fashion of food industry en heb je de mogelijkheid om eindeloos te putten uit strakke modellen met een vlotte babbel, dan kom je echt heel erg ver. Ik opereer echter in een behoorlijke niche en om mijn publiek te bereiken op Facebook (bijvoorbeeld) moet er zo ontzettend veel geld en energie in, dat het haast niet de moeite loont. En ik denk dat er veel bedrijven zijn die bakken met geld investeren in likes, views en clicks die ze bij lange na niet terugverdienen en dat alleen maar doen omdat iedereen maar steeds zegt dat Social Media de bom is. Dat is niet zo.

Berichten op Social Media verdwijnen in een oogwenk (en kosten veel geld).

Mijn grootste probleem is dat de berichten die je kwijt kan op de Sociale Media te vluchtig zijn. Bovendien is het organische bereik van een bericht nog geen 2% van je totaal aantal volgers, dus wil je ze toch bereiken, dan moet je betalen. En vaak is dat meer dan je lief is. Niet iedereen heeft nou eenmaal de mogelijkheid om de methode "sexs sells" te gebruiken omdat je product of je publiek het niet toelaat. Dus als je geen bakken met geld wil uitgeven is het feit dat het medium behoorlijk vluchtig is het grootste probleem. Je gaat geen long read plaatsen op Facebook, als je weet dat je maar bij 1% van de lezers terecht komt en dan ook nog alleen maar de eerste drie zinnen van je mooie artikel. Zonde van je tijd en energie.

Waar is Facebook dan wel goed voor? Nou, het kan je wél helpen als je op korte termijn even snel een extra boost wil hebben. Het bereik is beperkt, het resultaat tijdelijk, maar het kan net genoeg zijn om in een weekend even flink te cashen. Uiteraard zijn er verschillende strategieën beschikbaar, want als je je merk (bijvoorbeeld Coca Cola) wil neerzetten, dan wil je natuurlijk eindeloos in beeld komen op zo veel mogelijk tijdlijnen. Dat heeft ongetwijfeld een goed effect, maar kost je wel een boel centjes.

Houd een blog bij en deel je kennis.

Dus vertrouw ik al jaren op een blog. Een plek die van jezelf is en waar je content blijft staan, ook als het ineens dinsdag is. Een blog-post kun je zo schrijven dat deze gevonden wordt door de zoekmachines en daardoor komt je kostbare inhoud terecht bij de mensen die je wil bereiken.

Met het bijhouden van een eigen blog heb je alles zelf in de hand en bepaal je dus zelf hoe lang een artikel zichtbaar is. Bovendien kun je veel beter meten wie er allemaal je blog leest als je (bijvoorbeeld) Google Analytics op je website integreert.

Begin een blog en schrijf!

Wanneer je gaat bloggen kan het geen kwaad je even goed in te lezen in de do's en don'ts van het bloggen. Overdonder je lezers niet met reclame, maar geef ze waardevolle informatie waar ze echt wat aan hebben. Je bent immers zelf ook al tot hier gekomen en dat is niet omdat ik al alinea's vol met reclame aan het pushen ben. Deel de kennis die je hebt en dat vinden mensen leuk om te lezen. Vergeet de verkoopreclame-praatjes maar schrijf op je eigen blog alsof je je moeder uitlegt wat je meemaakt of wil verkopen. Als je er ook nog eens voor zorgt dat je blog technisch goed in elkaar zit en SEO waardig is, dan zul je zien dat je er meer uit haalt dan wanneer je op Facebook brabbelt dat je een nieuw soort verfje hebt gevonden voor een keukenkastje met daarin een fijn plakje waarin je zout kan opslaan voor als je het ooit een keer nodig hebt. ;-)

Heb je vragen over hoe je het beste een blog kan beginnen voor je eigen bedrijf, of misschien heb je nog extra tips, laat het mij weten. Misschien kan ik nog iets voor je betekenen.

Reacties